Naar het nieuwsoverzicht

09-04-2021

Bewegen: goed voor je lichaam en je hoofd

Bewegen: goed voor je lichaam en je hoofd

Bewegen en pandemie zijn twee woorden die niet meteen hand in hand gaan. Zeker niet in een paasvakantie waar we niet zoveel kunnen doen. Ons hele leven werd ondersteboven gedraaid en de manier waarop we activiteiten beleven ook, zo blijkt uit onderzoek van UGent.

Deze pandemie heeft ons leven op zijn kop gezet. Alles gebeurt van achter onze computer- en/of gsm scherm. We houden contact met anderen via verschillende sociale media en we gaan onze tijd anders invullen en op andere locaties beleven. Sporten is hier een van: we sporten vanuit onze woonkamer, doen fitnessoefeningen in de garage en we gaan meer wandelen dan ooit tevoren, maar het is vaak hetzelfde stramien en dan is motivatie ver te zoeken.

Desondanks, blijft bewegen belangrijk niet alleen voor onze fysieke gezondheid maar ook voor onze mentale gezondheid. Verschillende onderzoeken tonen aan dat bewegen en sporten een positief effect hebben op onder andere ons humeur, stressniveau, mentale veerkracht en algemeen welbevinden. 

Het is in deze tijd niet makkelijk om in beweging te blijven. Veel hobby’s mogen niet doorgaan, sportcomplexen zijn gesloten en we zitten meer neer omdat alles via de computer verloopt. Dit wilt niet zeggen dat het onmogelijk is! In beweging blijven, is belangrijk en dat hoeft niet steeds diezelfde wandeling te zijn. Onderstaande tips kunnen je al verder op weg helpen.

  • Spice up your walks! Ooit al gehoord van geocaching of treinstappers of een fotozoektocht? Je hoeft het niet ver te zoeken om een leuke wandeling uit te stippelen. Je kan dit ook zeker al lopend doen.
  • Slecht weer? Geen probleem! Je kan binnen ook actief blijven met kleine oefeningen die iedereen kan doen. Denk maar aan stretchoefeningen, aerobics of misschien eens een bureaustoelen race. YouTube kan ook een grote inspiratiebron zijn.
  • Een dance-off! Maak een leuke playlist, zoek gekke dansjes en daag je familie uit. Je kan je vrienden op afstand laten meedoen door even te videobellen. Je kan dit ook doen tijdens de minder leuke taakjes zoals je kamer opruimen.
  • Liever iets rustigere? Yoga en meditatie kan iets voor jou zijn. Met meditatie kunnen wij je al op weg helpen.