Naar het nieuwsoverzicht

30-11-2019

Rode Neuzen Dag voorbij? Toch niet helemaal!

Vlaamse regering

Je hebt het ongetwijfeld gemerkt: op 29 november was het Rode Neuzen Dag en kleurde heel Vlaanderen buiten de lijntjes (in het rood, natuurlijk)! Overal waar je kwam, werd je overspoeld door de kleur rood met als climax een spetterende slotshow. Onder het motto #GenerationStronger hebben een 900-tal scholen en een massa actievoerders zich ingezet voor Rode Neuzen Dag. Samen spreken we van maar liefst 1.623 acties! Van cupcakes bakken tot sponsorlopen naar goodies verkopen: niets was Vlaanderen te veel gevraagd om jongeren weerbaarder te maken. 

Ondertussen is Rode Neuzen Dag véél meer geworden dan een gewone geldinzamelactie. Noem het liever een 'beweging' die op verschillende vlakken actief is. 

We weten ondertussen ook al dat Rode Neuzen Dag een heleboel scholen bereikt heeft die naast hun eigen opbrengst ook een extra bonus krijgen van het Rode Neuzen Fonds om de fysieke, mentale en sociale weerbaarheid van jongeren te verhogen. En daar stopt het goede nieuws niet!

Sinds 29 november is het bovendien duidelijk dat er ook geld vrijgemaakt wordt voor wetenschappelijk onderzoek aan verschillende universiteiten. Het FWO (Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek) maakt maar liefst 1 miljoen euro vrij voor deze onderzoeken. Minister van Innovatie, Hilde Crevits, wil er met deze ondersteuning voor zorgen dat de Rode Neuzen Dag thematiek ook op lange termijn de aandacht krijgt die ze verdient. 

  • Als eerste is er het "Pak aan"-project aan de UGent. Een aanpak waarbij de school ingeschakeld wordt om ouders mogelijkheden aan te reiken zodat zij hun tieners emotioneel kunnen coachen.
  • Aan de Ugent is er ook een onderzoek dat inzet op 'need-crafting', een programma dat verwijst naar de pogingen van jongeren om activiteiten op te zoeken én relaties uit te bouwen die hen de kans geven om zich goed te voelen!
  • De UAntwerpen en KULeuven pakken uit met een studie naar de sleutelrol van de leerkracht bij pesten. Dit onderzoek gaat na of een simpele interactie tussen leerkracht en leerling enig effect heeft in een pestsituatie. Zo ja, welk effect dan?
  • Jongeren met ADHD krijgen nog te vaak een stempel opgedrukt. KULeuven wil die 'slechte reputatie' aankaarten met een onderzoek naar de positieve impact van digitale apps en gamen op adolescenten met ADHD.

Een ondersteuning die wij alleen maar kunnen stimuleren!